de handpop als pedagogisch hulpmiddel

Om welke inhoud gaat het?

Wat de pop inbrengt kan echt van alles zijn:

  • iets wat de pop heeft gehoord
  • iets wat de pop heeft gezien
  • iets wat de pop heeft meegemaakt
  • iets wat de pop heeft gedroomd
  • iets wat de pop heeft gevonden
  • iets waar op pop mee zit
  • iets wat de pop moeilijk vindt
  • iets wat de pop zich afvraagt
  • iets wat de pop wil delen
  • iets waar de pop nieuwsgierig naar is
  • iets waar de pop een mening over wil
  • iets wat de pop heeft ontdekt
  • iets wat de pop wil leren
  • iets wat de pop is opgevallen

Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of er zijn mogelijkheden om dit via de handpop in te brengen of bespreekbaar te maken. Je eigen programma,  je leeractiviteiten, problematieken die je hebt gesignaleerd, situaties die gedurende de dag ontstaan, conflicten die zich voordoen, onduidelijkheden die ontstaan kunnen allemaal gezien worden als ingangen die je via de pop kunt gebruiken.

Maar ook de spontane momenten kunnen aangegrepen worden als ingang:

  • een kind wat er moe uitziet
  • een kind wat verdrietig is
  • een gehaaste moeder die vergeet afscheid te nemen
  • een nieuwkomer die alles nog heel erg eng vindt
  • een kind wat nieuwe kleren heeft of naar de kapper is geweest
  • een ruzie op de speelplaats
  • etc.

De mogelijkheden om inhoud te geven zijn bijna oneindig, het gaat er meer om dat je alle mogelijkheden ziet en om weet te zetten naar een initiatief wat vanuit de pop komt.