de handpop als pedagogisch hulpmiddel

De handpop en ik.....

Ik ben Helen Meurs en werk al jaren met de handpop als pedagogisch hulpmiddel. De meeste ervaring met dit hulpmiddel heb ik opgedaan in het onderwijs waar ik jarenlang als juf heb gewerkt. Daar is een manier van werken ontstaan die zo effectief en waardevol bleek dat ik hem verder ben gaan onderzoeken en op steeds meer verschillende ontwikkelingsgebieden en problematieken ben gaan toepassen. De aflopen jaren is gebleken dat deze manier van werken ook goed toe te passen is binnen de thuissituatie, de kinderopvang, de zorg en de hulpverlening en ook daar tot prachtige resultaten leidt.

Werken met een handpop als pedagogisch hulpmiddel blijkt vooral een manier van denken te zijn waarbij er een brug geslagen moet worden tussen het kind en dat wat je naar het kind toe wilt overbrengen of waar je het kind toe wilt uitdagen. De handpop is daarbij het hulpmiddel wat de weg van A naar B voor het kind laagdrempeliger en makkelijker begaanbaar maakt. Bij het afleggen van die weg wordt een beroep gedaan op je basisvaardigheden (de mate waarin je de pop geloofwaardig neer kunt zetten) en je basishouding (de mate waarin het kind de pop als veilig en vertrouwd genoeg ervaart om iets van zichzelf te laten zien of over drempels heen te stappen). Wanneer je die twee beheerst zijn alle denkbare pedagogische doelen met dit hulpmiddel te bereiken. Ik noem deze manier van werken 'de babbelmethode.' Waarom? Omdat die naam het het best omschrijft.....

In 2004 heb ik mijn baan als juf opgezegd en Wonderbaarlijke Spiegels (Handpop.nl) opgericht om op die manier ervaring, kennis en vaardigheid rondom het werken met handpoppen te kunnen delen. Ik heb workshops ontwikkeld om het werken met de handpop voor een ieder toegankelijk te maken en ben daardoor altijd in aanraking geweest met de werkvelden waar ik me op richt. Het zien, horen en ervaren van de diverse werkvelden is belangrijk voor me. De behoeften die ik vanuit de praktijk hoor hebben geleid tot de uitbreiding van het workshopaanbod op het gebied van de taalstimulering, het oudere kind of de sociaal-emotionele ontwikkeling via de pop benaderd kan worden maar ook tot de ontwikkeling van handreikingen. Alles wat ik ontwikkel is gericht op directe toepassing binnen die praktijk, getest in de praktijk en te leren door een ieder die in die praktijk met een handpop aan de slag wil gaan.

Ik hoop dat ik je kan inspireren tot het nemen van een stap die echt een verschil kan maken...