Een handpop houdt van spelletjes, net als kinderen en daarom verzint hij elke keer weer een nieuw spel waarmee kinderen bezig gehouden kunnen worden. Dit keer heb ik een aantal bewegingsspelletjes voor je.

De Billenbijter

Nodig:

  • een sok- of bekpop

“Billy is een echte billenbijter. Daarom staat hij ook aan de poort van het koninkrijk van koning Lodewijk. Om door die poort te kunnen moet je langs Billy. Wie slaagt erin om door de poort te komen zonder in zijn billen gebeten te worden?”

De robot

Nodig:

  • een handtrom

“Een robot is geen mens en daarom beweegt hij een beetje gek. Wie heeft wel eens gezien hoe een robot beweegt? Kun je dat nadoen?

Eigenlijk lijkt hij een beetje op een plank als hij beweegt, zijn lijf is helemaal recht en als hij een stap maakt buigt hij zijn knie niet. Ik sla op de trom en dan moeten jullie proberen om op elke slag een robotstapje te maken.

Hoe zou een robot zijn arm bewegen? Hoe draait hij zich om? Probeer het maar eens uit.”

De rups

“Heb je wel eens naar een rups gekeken en gezien hoe die beweegt? Hij loopt niet snel en trekt zichzelf stukje voor stukje naar voren. Kun jij dat ook?

Dan moet je eerst een rups worden: ik denk dat je dan eerst rechtovereind moet staan en dan voorover moet buigen, dan zet je je handen op de grond en loop een stukje met je handen naar voren en dan maak je met je voeten een klein sprongetje naar voren dat je voeten weer dichtbij je handen staan. Loop nu weer met je handen een stukje naar voren en maak daarna weer een klein sprongetje met je voeten. Zo kom je steeds een klein stukje verder, snap je? Is het moeilijk om een rups te zijn?”

Onze …… raken elkaar

Nodig:

  • handtrom

“Ik ken een spelletje met lichaamsdelen, je weet wel…dat zijn handen, voeten, knieën, rug, billen, neus, hoofd, oren, eigenlijk alles wat aan je lijf zit. Je gaat zometeen gewoon lopen en als ik hard op de trom sla zoek je iemand op en dan moeten jullie elkaar met de billen aanraken. Als ik zacht op de trom sla mag je weer gaan lopen, snap je? Oké, ga maar lopen.”

Laat de kinderen elkaar een aantal keer met hetzelfde lichaamsdeel aanraken voordat je een ander lichaamsdeel noemt. Opdrachten die je geven kunt zijn: raak elkaar aan met de oren, raak elkaar aan met de voeten, raak elkaar aan met je rug, pak de tenen van de ander vast, pak elkaar bij de knieën vast, raak elkaar aan met de neuzen. Wanneer kinderen allerlei variaties hebben gedaan kun je ervoor kiezen deze door elkaar te gebruiken.

In het land van de blaaskaken

Nodig:

  • een aantal ballonnen met gezichtjes

“In het land van de blaaskaken leven de blaaskaken. Blaaskaken hebben alleen maar een hoofd, armen en benen hebben ze niet. Er is dan ook maar een ding waar we heel goed op moeten letten, de blaaskaken mogen  de grond niet raken want dat doet pijn, daar krijgen ze vreselijke hoofdpijn van. En dat willen we niet natuurlijk. Tijdens ons bezoek moeten we er dus voor zorgen dat alle blaaskaken in de lucht blijven, en dat kunnen we met onze handen doen maar misschien lukt het ook wel met onze voeten, onze buik, ons hoofd of onze knieën. Zullen we het eens proberen?”

Vuurwerk

“Toen ik op vakantie in Spanje was, was daar een feest en op het einde van het feest was er vuurwerk. Ik vind vuurwerk mooi, al die kleuren in de lucht, het is net een schilderij.

Ik probeerde het vuurwerk na te doen. Eerst gaat het sissend de lucht in en dan spat het uit elkaar. Dat gaat ongeveer zo:”

Laat de handpop de bewegingen voordoen

Eén, twee, drie, vier (in de handen klappen)
Pssssssssssst…..(met de wijsvinger een opwaarts vliegende vuurpijl nabootsen)
Eén, twee, drie, vier (in de handen klappen)
Pssssssssssst….. (met de wijsvinger een neerwaarts vliegende vuurpijl nabootsen)
Eén, twee, drie, vier (in de handen klappen)
Pssssssssssst….. (met de wijsvinger zijwaarts vliegende vuurpijl nabootsen)
Eén, twee, drie, vier (in de handen klappen)
Pssssssssssst….. (met de wijsvinger een opwaarts vliegende vuurpijl nabootsen)
Eén, twee, drie, vier (in de handen klappen)
Pssssssssssst….. (met de wijsvinger een vliegende vuurpijl nabootsen die cirkeltjes in de lucht maakt)
Boem…..oooooh…. (hard in de handen klappen en met beide handen een cirkel in de lucht maken)

Laat de kinderen hier eerst mee oefenen terwijl ze op dezelfde plek blijven staan. Daarna kun je de kinderen hun vinger laten volgen en door de ruimte laten bewegen.

Comments are closed.