Het is officieel: het is lente! Ik hou van de lente: van de vogels die al fluitend op zoek gaan naar een plekje om te nestelen, die alle nestkastjes inspecteren en echt wel kieskeurig zijn waar ze dit jaar die zo belangrijke eitjes neer gaan leggen. Ik hou van de bolletjes die aankondigen dat er weer iets aan het groeien is, dat er weer bloemetjes gaan komen. Ik kijk graag naar de verandering van de planten in de tuin, naar de snelheid waarmee de grauwe winter weggevaagd wordt en er weer groen ontstaat. Ik hou van het licht, het langer licht ’s avonds en het eerder licht ’s ochtends vooral. Van alle jonge dieren die geboren worden, van de stijgende temperaturen, van het opklaren van het humeur van velen wanneer de zon schijnt. Kortom: de lente is een rijk seizoen en ook een seizoen waarin jouw handpop weer een mooie rol kan spelen want waarom zou je die rijkdom laten liggen hè?

In dit blog wil ik je wat ideetjes geven over activiteiten die je via de pop aan zou kunnen bieden Ik begin met een mindmap:

Op basis van de mindmap (of de methode wanneer je daarmee werkt) ga ik bepalen welke activiteiten ik mijn pop aan kan laten bieden. Ik stel een koffertje samen met daarin materialen, plaatjes en attributen die ik kan gebruiken om de activiteiten met de pop meer inhoud en aantrekkingskracht te geven. Activiteiten die ik op basis van deze mindmap zou kunnen gaan doen zijn:

  • Mijn pop heeft een doosje met bloembollen gekregen. Ze (hij) weet alleen niet wat voor een bloembollen het zijn. Op het doosje staan wel plaatjes van de bloemen die uit de bollen moeten komen maar welke bol hoort nou bij welke bloem. Hoe komt ze daar achter? Wat valt er eigenlijk te zien, te horen, te ruiken en te voelen aan de bollen? En hoe kan er nou een bloem uit die bol groeien? Wat is een bol eigenlijk, is dat net zoiets als een ei? Ze weet het niet maar wil wel heel graag ontdekken of er inderdaad bloemen in de bollen wonen en daarom wil ze een plannetje bedenken, help je haar mee?
  • Mijn pop heeft ontdekt dat de kale takken van de bomen niet meer helemaal kaal zijn maar dat er kleine knopjes aan zijn gegroeid en dat er op kale plekken in de tuin ineens weer blaadjes gaan groeien. Ze heeft wat foto’s gemaakt van wat ze ziet en heeft ook plaatjes van planten meegenomen. Welke plant hoort bij welke knopjes en welke blaadjes? Wat denk jij?
  • Mijn pop heeft ontdekt dat het ’s morgens al licht is als ze wakker wordt en dat het ’s avonds ook langer licht is. Dat is fijn natuurlijk want dan kun je ook wat langer buitenspelen. En het is ook ander weer: er is meer zon, het is een beetje warmer al en er valt ook wat minder regen. Maar het is niet altijd hetzelfde. En dus wil ze weten hoe het zit: ze heeft kaartjes gemaakt met het weer er op en wil twee dagen (of langer) gaan kijken of het weer hetzelfde blijft. ’s Morgens bekijkt ze wat voor weer als er dan wolken zijn hangt ze het kaartje met de wolken op. Als het dan bijvoorbeeld gaat regenen, hangt ze het kaartje met de regen er achter, als het dan weer droog wordt maar nog wel bewolkt is hangt ze het kaartje met de wolken er weer achter, snap je? En zo kun je dan zien hoe het weer op een hele dag is. Ze is dan een beetje als de weerman van het journaal, hoe leuk is dat?
  • Ken je dat, dat je ’s ochtends naar buiten loopt en dat je het dan koud hebt en dat je ’s middags met je jas naar buiten loopt en het dan heel erg warm hebt? Dat heeft mijn pop ook. De kleren die ze in de winter aan had zijn in de lente niet allemaal fijn meer dus ze heeft wat meegenomen in haar koffer en dan kun je haar misschien helpen om de kleren die bij de winter horen apart te leggen.
  • Mijn pop heeft lammetjes gezien toen we gingen wandelen en lammetjes zijn natuurlijk superschattig. Op de kinderboerderij zijn nog veel meer jonge dieren geboren en dat is nog veel schattiger, een heleboel jonge beesten bij elkaar. Maar hoe heet de baby van een koe eigenlijk? En de baby van een eend? En die van een kip? En worden alle jonge beesten uit een ei geboren? En wat eten jonge beesten eigenlijk, eten die allemaal hetzelfde?

En? Zit er een ideetje tussen wat je zou kunnen gebruiken? Laat het me weten, dat vind ik leuk 🙂

Author

I'm a teacher, trainer, developer, hand puppetcoach and author of the book "The Handpuppet as an educational tool". I want to inspire you and help you to use a puppet in class. I'm sure the hand puppet makes a big difference in the life of a child, but also in your life. I hope you're gonna enjoy that just as much as I am.

Comments are closed.