Wereldoriëntatie is een leuk gebied om een handpop bij te gebruiken want een beetje handpop is van nature een nieuwsgierig wezen wat de wereld om zich heen wil leren kennen. Ik heb een aantal activiteiten uitgewerkt die je jouw pop zou kunnen laten uitvoeren.

Mijn fotoboek

Nodig:

  • een fotoboek of doosje met foto’s van landschappen, mensen, gebouwen, steden e.d.

“Ik ga graag op reis, soms heel kort en soms lang. Ik ben al op heel veel plaatsen geweest en heb overal foto’s gemaakt. Die foto’s wil ik jullie graag laten zien want bij elke foto kan ik wel iets vertellen. Kies jij een foto uit? Dan zal ik jou het verhaal vertellen. Misschien heb je zelf ook wel een verhaal waar je aan moet denken als je naar de foto kijkt? Of een foto waar een verhaal aan vast zit? Neem die eens mee en vertel mij het verhaal!”

Variatie:

Het is ook mogelijk om foto’s van kunstwerken of werkstukken of tekeningen te gebruiken. Ook hier kan een verhaal aan vast zitten wat interessant is om te vertellen. Het fotoboek is een prima middel om  onderwerpen aan te snijden of thema’s in te leiden.

Zeepbellen blazen

Nodig:

  • een teiltje,
  • afwasmiddel,
  • water,
  • diverse voorwerpen waarmee je zeepbellen kunt blazen

“Gisteravond heb ik afgewassen, dat was leuk zeg. Wist je dat je kunt toveren met afwaswater? Nee? Ik zal het je laten zien. Dan maken we eerst wat afwaswater. Moet je kijken wat een hoop schuim! Ik was dus aan het afwassen en weet je wat ik toen zag? Een zeepbel die gevangen zat ik een glas! Dat was een mooi gezicht, allemaal kleurtjes had die zeepbel. Eens kijken of ik er een kan vangen in een glas. Ja gelukt, kijk daar zit ie! Daarna heb ik nog veel meer zeepbellen gevangen en ook weer weggeblazen en weet je die bellen kunnen er allemaal anders uitzien; groot, klein, aan elkaar, soms met veel blauwe kleuren, andere met rode kleuren. Wil jij het ook eens proberen?”

Groeiende zaadjes

Nodig:

  • zonnebloemzaden,
  • doorzichtige potjes,
  • potgrond,
  • folie om potjes af te dekken

“Ik heb een eigen plekje in de tuin. Het is niet zo’n heel groot plekje, maar ik heb wel een paar plantjes. Dit weekend zijn we naar het tuincentrum geweest om daar plantjes te kopen. Ik wil graag zonnebloemen in mijn tuin, tomaatjes en aardbeien. De tomaatjes en de aardbeitjes heb ik al geplant, maar de zonnebloemen kon ik alleen maar kopen als zaadje. Helen zegt dat de zonnebloem uit dit zaadje gaat groeien en dat ik ze in een potje met grond moet doen, daarna wordt het zaadje een plantje en daarna wordt het plantje een hele grote zonnebloem. Ik geloof er niks van, maar ga het wel uitproberen. Ik heb allemaal potjes gezocht waarin ik de zonnebloemzaadjes kan planten. Als we ze hier in de klas neerzetten dan kunnen we allemaal zien of het echt waar is, of er echt een zonnebloem gaat groeien uit dit kleine zaadje. Help jij me mee om de potjes te vullen met grond? Wil je ook een zaadje in de grond doen?”

Je kunt een ‘groeimeter’ toevoegen aan deze activiteit waarin je de groei van de zonnebloem samen met de kinderen in kaart brengt zodat de kinderen allemaal kunnen zien hoe lang het duurde voordat het zaad een zonnebloem werd en hoe snel hij is gegroeid.

De weerkalender

Nodig:

  • een vel met daarop de kalenderdagen,
  • een stift,
  • weerkaartjes

“Moet je kijken, dit is een vel en daar heb ik dagen op getekend, zie je dat? En weet je waarom ik dat gedaan heb? Dat heb ik gedaan omdat ik een weerkalender wil maken, ja, een kalender waarop ik kan zien wat voor weer het was, dat kan hè. En hier heb ik kaartjes van het weer, ja want dat is niet altijd hetzelfde hè, nee, en daarom zijn het ook niet dezelfde kaartjes, weet jij welk weer er op deze plaatjes staat? En nou wil ik dat weer dus op mijn kalender gaan tekenen, help je mee? En wat doen we dan als het niet steeds hetzelfde weer is, ja, dat kan hè dat het eerst regent en dat er daarna toch zon komt, hoe zet ik dat dan op de kalender?

Om de kinderen te helpen kun je ook weerkaartjes maken en die gebruiken om kinderen elke dag het weer van dat moment laten bepalen en het kaartje van dat weer op de kalenderdag prikken.

Wandelen met JaNee

Nodig:

  • plastic zakken

Wij laten onze handpop JaNee regelmatig een wandeling maken. Ze houdt van wandelen want zo ziet ze wat er buiten allemaal verandert. De bladeren zijn nu van de bomen gevallen, vorige week zaten er nog een paar bladeren aan de boom, ook paddenstoelen zijn er niet meer te vinden, maar die witte bevroren takken, dat is toch ook wel heel erg mooi. De handpop kan dat allemaal benoemen en kinderen de opdracht geven om alles wat ze op de grond vinden mee te nemen in een plastic tas. Daarna gooien we de zakken leeg en gaan we kijken wat we kunnen gebruiken en wat we kunnen weggooien. Eventueel kunnen we hier een kleine tentoonstelling van maken. Hierin kunnen we laten zien wat we op straat hebben gevonden en wat eigenlijk in een prullenbak thuishoort: papiertjes, lege blikjes, lollystokjes etc. Een ander onderdeel zou kunnen zijn het afval van de natuur: afgevallen bladeren, eikeldopjes, kastanjes etc.

De handpop weet van elke wandeling een observatietocht te maken.

Author

I'm a teacher, trainer, developer, hand puppetcoach and author of the book "The Handpuppet as an educational tool". I want to inspire you and help you to use a puppet in class. I'm sure the hand puppet makes a big difference in the life of a child, but also in your life. I hope you're gonna enjoy that just as much as I am.

Comments are closed.