Een handpop toevoegen aan een muziekactiviteit is leuk en maakt deelnemen aan de activiteit voor veel kinderen makkelijker en laagdrempeliger. Dat de activiteiten waar de pop een rol in gaat spelen heel divers kunnen zijn wil ik laten zien aan de hand van de volgende activiteiten. De cursief gedrukte tekst is de tekst van de handpop
Regen maken
“Gisteravond lag ik in bed en toen begon het heel zachtjes te regenen. Dat klonk ongeveer zo: (de handpop en jij trappelen zachtjes en langzaam met de voeten). Daarna begon het harder en harder te regenen: (de handpop en jij trappelen harder en sneller totdat het niet meer harder en sneller kan). En toen ik dacht; harder kan het niet ging het weer zachter regenen totdat het regen stopte. (Het trappelen neemt weer af en stopt uiteindelijk helemaal).
Een variatie:
“In de verte hoor ik olifanten aankomen, ik hoor ze nog niet zo goed, ze komen nu dichterbij, ze komen nu langs, ze zijn voorbij gerend, ik hoor ze nu alleen nog in de verte.”
Het geluid van de stilte
“Wist je dat stilte ook geluid maakt? Doe je ogen maar eens dicht en luister maar naar de stilte. Wat heb je allemaal gehoord?”
Deze oefening is ook erg geschikt als ontspanningsoefening of als afsluiting, luisteren naar de stilte met de ogen dicht zorgt dat kinderen weer tot rust komen.
Hoe klink jij?
Nodig:
- een deken waar kinderen op kunnen liggen
“Wist je dat er in je lichaam ook geluiden leven? Echt waar, wie wil er op de grond gaan liggen dan ga ik luisteren wat ik allemaal hoor bij jou. (de handpop drukt zijn oor tegen de buik van het kind). Eens even luisteren hoe jouw buik klinkt, hoe klinkt het als je hoest, en als je lacht hoe klink je dan?”
Als kinderen zich genoeg vertrouwd met elkaar voelen kunnen ze dit spelletje ook in tweetallen doen waarbij ze elkaar lichaam beluisteren, welke geluiden horen ze allemaal?
Hard of zacht
Nodig:
- een selectie foto’s van dingen die wel of geen geluid maken
“Ik heb hier allemaal foto’s en ik wil van deze dingen weten of ze geluid maken; een hard geluid, een zacht geluid of misschien wel helemaal geen geluid. Ik pak een foto en dan leggen we de dingen die een hard geluid maken bij elkaar en dingen die een zacht geluid bij mekaar en dingen die helemaal geen geluid maken leggen we ook bij mekaar, goed?”
Op pad in geluidenland
Plaats: de speelzaal
Nodig:
- verschillende kleine muziekinstrumenten,
- blinddoek(en)
“Ik weet een spel, of eigenlijk een avontuur; we gaan vandaag op reis door geluidenland. In geluidenland staan grote bomen en die bomen maken geluid. (de handpop wijst kinderen aan die boom zijn en laat hen een muziekinstrument en een plekje in de ruimte zoeken). Bomen blijven altijd op hun plek staan en kunnen niet lopen, ze maken alleen geluid als iemand te dichtbij komt. Als je een blinddoek om hebt, ga je proberen of je naar de overkant kunt lopen, je doet dat heel voorzichtig en mag niet rennen. Als je te dicht bij een boom komt laat de boom zich horen en maakt hij geluid met zijn instrument. Je weet dan dat je er bijna tegen op botst en probeert om de boom heen te lopen. Als je de boom raakt dan ben je af. Ik ben benieuwd wie het lukt om aan de overkant te komen. Luister dus goed waar je loopt.”
Als je meer kinderen tegelijkertijd door geluidenland wilt laten lopen, is dat moeilijker omdat kinderen ook de geluiden horen die voor andere kinderen gemaakt worden, hierbij kun je ze laten oefenen met geluiden die dichtbij zijn en geluiden die verder weg klinken.
Het schilderij
Plaats: de kring
Nodig:
- muziek (‘Carnaval des Animaux’ van Camille Saint-Saëns is heel geschikt omdat er verschillende dieren in voorkomen en kinderen daarmee elke keer een ander schilderij kunnen schilderen)
“Wie weet wat een schilder doet? Ja, die schildert en maakt met zijn kwast hele mooie schilderijen. We gaan nu met zijn allen een heel mooi onzichtbaar schilderij maken en doen net alsof we allemaal een kwast in onze hand hebben. Zie je de kwast? Naast je staat een potje verf, doop daar je kwast maar even in.
Als ik de muziek aanzet doe je je ogen dicht en laat je je hand bewegen alsof je aan het schilderen bent, luister maar naar de muziek, dan hoor je wel of je groot of klein moet schilderen.”
Je kunt kinderen deze oefening ook in de speelzaal laten doen zodat ze meer fysieke ruimte hebben om te schilderen en niet alleen hun handen kunnen gebruiken om te dansen maar hun hele lichaam, het spreekt voor zich dat de kinderen hun ogen dan open kunnen houden.
Comments are closed.