Een handpop kan binnen vrijwel elk thema een plek krijgen maar toch beperkt de inzet van de pop zich vaak tot de introductie van het thema. Dat is jammer want er is veel meer mogelijk. Ik wil je laten zien op welke manier je de rol van de handpop binnen een thema kunt vergroten en begin met het thema: dieren.

JaNee gaat zo vaak als ze kan naar de dierentuin. Ze houdt van leeuwen, giraffen, otters, vlinders en stokstaartjes. Elke keer ziet ze wel weer iets nieuws waardoor elk bezoek anders is. Zo leert JaNee steeds meer dieren kennen. Ook bij haar in de buurt wonen allemaal dieren waar ze graag naartoe gaat of mee speelt. Ze heeft een doosje met daarin de mooiste van alle foto’s die ze gemaakt heeft van de dieren. Daar vertelt ze graag over.

Het vertellen is de introductie, door te vertellen over wat de pop in de dierentuin gezien en/of beleefd heeft ontstaat er een plaatje waar kinderen hun eigen beelden en ervaringen aan op kunnen gaan hangen. Het vertellen door de pop maakt het reageren voor kinderen makkelijker maar staat nooit op zichzelf en wordt vrijwel altijd gevolgd door een activiteit of door vragen. Vragen die de pop nu zou kunnen stellen zijn:

  • Hou jij ook van dieren/beesten?
  • Heb je ook een lievelingsdier, een beest wat je het aller, allermooist vindt?
  • Heb jij ook een beest thuis?
  • Zijn er ook dieren waar je bang voor bent?
  • Ga je wel eens naar de kinderboerderij?
  • Hebben ze op jouw kinderboerderij ook konijnen (geiten, schapen, etc.)?
  • Welke vindt je het leukst?
  • Ga je wel eens naar de dierentuin?
  • Welke dieren vindt je in de dierentuin het leukst?
  • Als je zelf voor een dier zou mogen zorgen, welk dier zou je dan kiezen?
  • Welk beest zou je zelf wel willen zijn?
  • Welke dieren durf je wel te aaien en welke niet?
  • Welke dieren zijn gevaarlijk denk je?
  • Ben je wel eens gebeten door een beest?
  • Kijk je op de televisie wel eens naar programma’s over dieren?
Vijf ideetjes die een pop aan kan dragen rondom dit thema:

Moet je kijken ik heb een doosje met plaatjes van dieren.  (Laat de pop een kaartje uit het doosje pakken en deze foto aan de kinderen zien, de pop vertelt daarna over wat hij/zij weet over dit dier of over wat hij/zij met dit dier heeft beleefd.)

Welk plaatje zou jij pakken? (Laat een kind een foto uit het doosje pakken en laat het kind vertellen waarom het juist die foto heeft uitgekozen. Laat de foto rondgaan zodat alle kinderen hem goed kunnen bekijken.)

Moet je kijken, ik heb plaatjes van beesten en nou wil ik alle gevaarlijke beesten en alle niet gevaarlijke beesten bij elkaar leggen. Help je me mee?

Moet je kijken ik heb allemaal lapjes meegenomen en die voelen allemaal anders, aan welk dier denk jij als je dit stofje voelt?

Moet je kijken, ik vond deze sporen in het bos, welk beest heeft hier gelopen denk jij?

Author

Ik ben Helen Meurs en al 30 jaar een bevlogen gebruiker van de handpop als hulpmiddel om kinderen uit te dagen in hun taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ik laat je graag door mijn bril kijken naar de enorme mogelijkheden die een handpop voor jou als (beroeps)opvoeder heeft.

Comments are closed.