Een handpop betrekken bij een voorleesactiviteit, is dat nou wel of geen goed idee?

We snappen allemaal dat kinderen het leuk vinden als er een pop bij is, maar gaat er dan niet veel te veel aandacht uit naar de pop, en niet naar het boek of het verhaal?

En hoe doe je het praktisch gezien? Het is toch super onhandig om èn een boek vast te houden en ook nog iets met de pop te moeten doen?

Ondanks alle bezwaren en de obstakels die je mogelijk moet overwinnen, zeg ik toch: ja, zeker doen want kinderen reageren makkelijk op een pop èn zijn vaak reuze nieuwsgierig naar een boek wat de pop heeft meegenomen. Zeker als kinderen de pop als een vriendje ervaren en zich door de pop begrepen, gezien en gehoord voelen.

Dat de pop en boeken een gouden combinatie zijn, zegt niet dat het ook direct een handige combinatie is, want niet zelden blijkt de pop ook heel erg in de weg te zitten. Het boek is te groot, de pop te klein, of andersom en niet zelden leidt de pop zowel jou als de kinderen heel erg af tijdens jouw voorleesactiviteit.

Daar moet je dus even over nadenken en het een en ander in uitproberen.

Ik gebruik mijn pop met veel plezier in combinatie met een pop. Vooral omdat ik boeken leuk vindt, graag een bijdrage leveren wil aan de leesbevordering en mijn liefde voor boeken over wil dragen.

Daarom heb ik een webinar gemaakt waarin ik je laat zien hoe ik het doe, hoe mijn pop JaNee aan de slag gaat met verschillende boeken.

Ik laat je zien op welke manier ik mijn pop integreerde in de voorleesactiviteit en welke vorm ik gebruikte zodat zowel het boek bekeken werd èn de kracht van de pop gebruikt werd.

De voorbereiding, praktische uitvoering en verwerking komen aan de orde en ik geef je mijn stappenplan waarmee jouw pop iets kan gaan vertellen over het boek wat je mee wilt nemen.

Ik ben geen taalspecialist en bekijk het gebruik van een boek vanuit het oogpunt van de pop en de meerwaarde van de pop voor kinderen. Mocht ik daarin niet helemaal aansluiten bij hoe jij het geleerd hebt of hoe de methode waar jij mee werkt het graag wil, dan komt dat dus omdat ik mijn eigen plan trek met mijn handpop en altijd kijk naar wat ik wil bereiken en hoe ik drempels om deel te nemen voor kinderen kan verlagen.

Mijn pop is vooral op zoek naar interactie met kinderen, wil relaties opbouwen en de aandacht en betrokkenheid van kinderen vergroten.

Wil je het webinar bekijken? Dit is de link.

Tot een volgend blog,

Helen

Author

Ik ben Helen Meurs en al 30 jaar een bevlogen gebruiker van de handpop als hulpmiddel om kinderen uit te dagen in hun taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ik laat je graag door mijn bril kijken naar de enorme mogelijkheden die een handpop voor jou als (beroeps)opvoeder heeft.

Comments are closed.