Door mijn handpop slaap ik beter, dat klinkt misschien als een broodje-aap-verhaal, maar het is echt zo. Als juf had ik soms slapeloze nachten omdat sommige kinderen me bezig hielden. Kinderen waar ik niet of nauwelijks contact mee kreeg en waarbij het dus gissen was wat ze dachten, voelden en wilden. Dat veranderde toen ik met een handpop ging werken, toen kreeg ik op een andere, rijkere manier contact met kinderen. Ik vertel je er over in deze video.

Ik ben handpopcoach, dat is een vak, een specialisatie. Ik werk met ouders, leerkrachten, pedagogisch medewerkers, zorgverleners, hulpverleners en anderen die zich richten op de opvoeding en educatie van kinderen. Ik train dus opvoeders en ga nog steeds graag de klas in met mijn pop.

Voor mij draait het niet om de handpop als ding. Ik leg ook geen nadruk op de techniek van het spelen, er is techniek nodig maar je moet het ook niet ingewikkelder maken dan strikt noodzakelijk. De pop staat in dienst van wat ik ermee wil doen, om dat wat ik kinderen wil leren en mee wil geven. Daar ligt mijn belangrijkste reden om een pop te gebruiken. Dat wat ik mee wil geven vraagt niet alleen om een pop die tot leven komt, maar ook om een pop die actief richting geeft, die met voorbeelden komt, kinderen soms letterlijk bij de hand neemt en zelf een onderdeel van een (leer)proces is. De pop wordt aangestuurd door mij, maar opereert vanuit een andere rol en kan zijn inhoud op geheel eigen wijze brengen. Dat geeft ruimte, lucht en vooral veel plezier.

Er valt veel meer te leren over het werken met een handpop dan je op het eerste gezicht denkt. Bij werken met een pop wordt al snel gedacht aan speltechniek, maar dat is maar een heel klein deel van mijn werk als handpopcoach. Techniek is behoorlijk ‘overrated’ als ik eerlijk ben. Het maakt kinderen namelijk helemaal niet zoveel uit of de bewegingen wel kloppen, of de stem wel past en altijd hetzelfde is, of de pop wel zichtbaar ademt. Daar maken kinderen zich helemaal niet druk om. Die zijn vooral geïnteresseerd in wie de pop is, wat hij komt doen, of ze misschien vrienden kunnen worden, of hij misschien mee zou willen spelen?

Als je een pop door de ogen van kinderen gaat bekijken, ontstaat er een vat vol mogelijkheden. Mogelijkheden die je kunt gebruiken om meer zicht te krijgen op een kind, om hem uit te dagen mee te doen, iets te vertellen, iets uit te proberen, iets bij te leren. Ik heb daar veel mee geëxperimenteerd en kreeg via mijn pop toegang tot de wereld van het kind zoals ik hem niet eerder gezien had. Dat fascineerde me. Waar was het wel of niet toegang krijgen afhankelijk van? Wat kon ik verbeteren aan de invulling van mijn pop, aan de vraagstelling, aan de woorden die ik hem mee gaf om de deur naar het kind open te zetten? Hoe kon ik dat combineren met de leerinhoud die ik aan wilde bieden, met de handelingsplannen die ik uit moest voeren, met de doelen waar ik met kinderen naartoe wilde werken. Hoe kon ik mijn pop constructief inzetten om kinderen op een speelse en sprankelende manier te ondersteunen en helpen met bijvoorbeeld hun taal- of sociaal-emotionele ontwikkeling?

Werken met een pop is niet hetzelfde als spelen met een pop. Het is ook niet hetzelfde als rollenspel of een voorstelling geven. Als je het persé ergens mee wilt vergelijken dan komt imitatie-spel denk ik het meest in de buurt. Ik geef mijn pop karaktereigenschappen, hobby’s, gedachten en ideeën mee die ik helpend vind voor kinderen. Ik geef haar (hem) een eigen taalgebruik en een manier van reageren die klopt met de rol die de pop gekregen heeft en ben me bewust van de valkuilen die ik moet zien te omzeilen. Mijn pop staat niet in dienst van een methode maar kan wel goed in combinatie met een methode gebruikt worden. Ze kan op elk moment van de dag haar licht ergens op laten schijnen. Of het nou om taal gaat, om rekenen, om natuuronderwijs, de sociaal-emotionele ontwikkeling, een ruzie op het plein, blijdschap omdat iets voor het eerst zonder hulp lukt, een ongelukje met een natte broek, of ….. Mijn pop kan overal bij gepakt worden.

Dat geeft enorm veel ruimte en plezier.

Wil je meer weten over het werken met een handpop in je klas, groep of praktijk? Dan heb je hier wel iets aan:

  1. Laten we met elkaar in gesprek gaan, je mag me mailen
  2. Schrijf je in voor mijn mailinglijst
  3. Abonneer je op mijn YouTube kanaal
  4. Volg een webinar
  5. Meld je aan voor de besloten Facebookgroep Teach With Puppets.
  6. Koop het e-book “De handpop als pedagogisch hulpmiddel”
  7. Of volg een cursus

Tot een volgend blog!

Author

I'm a teacher, trainer, developer, hand puppetcoach and author of the book "The Handpuppet as an educational tool". I want to inspire you and help you to use a puppet in class. I'm sure the hand puppet makes a big difference in the life of a child, but also in your life. I hope you're gonna enjoy that just as much as I am.

Comments are closed.