Wanneer komt jouw pop tevoorschijn in de klas? Is dat doorlopend of alleen aan het begin van een thema, de week of bij een specifieke activiteit?

Ik zie in de praktijk vaak dat het gebruik van een handpop beperkt wordt tot een incidenteel moment. Het begin van een nieuw thema bijvoorbeeld, of tijdens de les sociaal-emotionele ontwikkeling, of tijdens de boekenkring.

De pop heeft een taak gekregen en buiten die taak is hij niet nodig, zo lijkt het.

Mijn ervaring is dat een pop altijd nodig is. Kinderen kunnen altijd wel een vriendje gebruiken, hebben altijd wel iets vertellen, er is altijd wel een conflict wat opgelost moet worden, er is altijd wel een uitdaging te nemen waar extra steun bij nodig kan zijn of een succesmoment wat gedeeld kan worden. De dag zit vol met momenten die de moeite waard zijn en waar de handpop een prachtige rol bij kan spelen.

Ik heb het daarbij niet over een andere pop dan jij, ik heb het over een ‘gewone’ handpop. Zo eentje die je hierboven ziet bijvoorbeeld. Niets bijzonders. De pop in mijn verhaal is altijd inwisselbaar. Dat wat ik met die pop doe, dat is misschien wat anders dan je gewend bent. Ik gebruik de pop namelijk heel vaak, dagelijks wel en dat verveelt nooit.

De kinderen niet, en mij niet. Ik doe niet aan rollenspel en maak ook geen verhaal van mijn pop. Voor mij is een handpop vooral een individuutje wat ontdekt, onderzoekt, nieuwe dingen aangaat en zijn eigen leervragen aandraagt. Hij heeft emoties/gevoelens, een eigen mening/stem, hij durft sterke, maar ook zwakke punten te laten zien en heeft een eigen ik-je. Hij wordt bespeeld door mij, maar is niet een tweede mij. De pop praat in de ik-vorm en wil graag dat er mét hem gepraat i.p.v. over hem. Door de pop te laten zijn zoals de kinderen waar je mee werkt zullen kinderen zich in hem herkennen en komt hij geloofwaardig over.

Een pop kan dan op veel verschillende momenten en bij allerlei verschillende activiteiten ingezet worden. Ik noem er een paar:

  • Kringactiviteit
  • Thema-activiteit
  • Taal
  • Lezen
  • Vertellen
  • Luisteren
  • Rekenen
  • Begripskennis
  • Natuur
  • Godsdienst
  • Muziek
  • Zingen
  • Dans

[/vc_column_text][/vc_column]

  • Beweging
  • Schrijven
  • Verkeer
  • Letters
  • Cijfers
  • Verjaardag
  • Boeken
  • Wereldoriëntatie
  • Creativiteit
  • SEO
  • Gedrag
  • Weerbaarheid
  • Afscheid nemen
  • Gericht spel
  • Werkhouding
  • Concentratie
  • Hoekenwerk
  • Samenwerking
  • Zelfredzaamheid
  • Werkles
  • Vrij werken
  • Werken volgens opdracht
  • Instructie
  • Conflicten
  • Individuele begeleiding
  • Welkom heten
  • etc.
[/vc_row]

Eigenlijk zijn er maar weinig activiteiten waarin een handpop geen rol kan krijgen. Mijn ervaring is dat kinderen vooral op een handpop uitgekeken raken als die voorspelbaar wordt, gebruikt wordt als een opvoeder en zelden met nieuwe inhoud komt. Wanneer je ervoor zorgt dat de pop meedraait met thema’s en onderwerpen zoals die in de groep worden aangeboden, met eigen plannetjes, invalshoeken en vragen komt, wordt hij zelden saai gevonden. Daar zit ligt dus je uitdaging!

Het helpt daarbij als je jouw eigen lat niet te hoog legt en je richt op het opbouwen van een relatie met kinderen. Hoe je dat kunt doen, vertel ik je in dit blog.

Wil je op de hoogte gehouden worden van de laatste ontwikkelingen, nieuws en tips rondom het werken met de pop  ontvangen?  Schrijf je dan in voor mijn mailinglijst. Al mijn berichten komen dan automatisch in je mailbox terecht.

Author

Ik ben Helen Meurs en al 30 jaar een bevlogen gebruiker van de handpop als hulpmiddel om kinderen uit te dagen in hun taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ik laat je graag door mijn bril kijken naar de enorme mogelijkheden die een handpop voor jou als (beroeps)opvoeder heeft.

Comments are closed.