Een handpop toevoegen aan een activiteit is helemaal zo moeilijk niet, je moet vooral de mogelijkheden zien en proberen de pop te integreren in activiteiten die je toch al wilde doen. Ik geef je een paar voorbeelden van spelactiviteiten die via de pop geïnitieerd zouden kunnen worden, deze spelletjes kunnen in een groep maar ook thuis gedaan worden:
Ik doe ook mee!
Bij spelletjes in de kring zoals ‘Tik tik wie ben ik?’, ‘Hoeveel kinderen zitten er achter je?’ of ‘Hoeveel voorwerpen liggen er achter je?’ kan de pop een rol spelen. De leerkracht/begeleider doet dan aan het spelletje mee samen met de pop. Terwijl de kinderen proberen zo stil mogelijk achter je te gaan zitten, kijkt de pop stiekem over de schouder van de leerkracht/begeleider mee. Eigenlijk kan de pop aan alle spelletjes die in de groep gedaan worden meedoen. Natuurlijk kan de pop ook door een kind bespeeld worden.
Ik ben jouw spiegelbeeld
Nodig:
- spiegeltje (gebruik bij dit spel niet alleen het hoofd van de handpop maar ook een hand om de bewegingsmogelijkheden te vergroten.)
“Als ik in de spiegel kijk doet mijn spiegelbeeld precies hetzelfde als ik; als ik mijn hoofd schud, doet mijn spiegelbeeld dat ook; als ik mijn mond open doe, doet mijn spiegelbeeld dat ook. Wat ik ook doe, mijn spiegelbeeld doet precies hetzelfde, grappig hè?
Weet je wat? We gaan nu net doen alsof jullie mijn spiegelbeeld zijn, jullie moeten precies hetzelfde doen als ik. Kijk maar goed naar mij en doe mij na.”
Kies hierbij voor kleine bewegingen en handelingen die de kinderen gewoon op hun stoel kunnen doen, bijv. haren kammen, aan de neus kriebelen, mond open doen, broek aantrekken, muts of pet opzetten, bril opzetten, tandenpoetsen, zachtjes op de knie tikken etc.) wanneer het de kinderen duidelijk is wat de bedoeling is kan ook een kind de rol van spiegel spelen, eventueel samen met de handpop.
In de bus
Nodig:
- strookjes papier die dienen als kaartjes voor de bus
“Gisteren ben ik in de bus naar de stad gegaan, dat was zo leuk dat ik dat nu samen met jullie wil spelen. Wil jij de chauffeur van onze bus zijn? De chauffeur rijdt niet alleen in de bus maar doet ook de deur open als er mensen in- en uit willen stappen en hij vraagt ook de kaartjes. Zonder kaartje mag je niet met de bus mee. Als je uit de bus wilt bij de volgende halte dan druk je op het knopje boven je hoofd en zeg je TÈT. De halte is hier (De handpop wijst een plek aan) en elke keer als de bus een rondje door de kring gemaakt heeft stopt hij weer hier bij de halte zodat je kunt in- of uitstappen.
Wie wil er met de bus mee? Stap maar in en geef je kaartje aan de chauffeur. Ga maar achter de chauffeur staan zodat de bus langzaam kan gaan rijden. (De kinderen schuifelen achter elkaar door de kring). Als je uit de bus wilt druk je gewoon op het knopje boven je hoofd en kun je er bij de volgende halte uit. Als je met de bus mee wil mag je bij de halte gaan staan.”
Als de rij te lang wordt kun je de handpop laten zeggen dat iedereen die al drie rondjes in de bus rijdt er bij de volgende halte uit moet. Je kunt er ook voor kiezen dit spel in de speelzaal te doen en daar hoepels neer te leggen die als halte dienen. Bij elke halte moeten er net zo veel kinderen uit de bus als dat er bij de halte staan.
Variatie:
Iedereen die de bus in wil moet dat aan de chauffeur vragen door dit liedje te zingen. Als de chauffeur de bus al te vol vindt mag hij ook NEE mevrouw of NEE meneer zeggen.
Weet je hoe ze dat doen in…….
Nodig:
- een pop met reiservaring
“Wist je dat ze in China heel anders groeten dan bij ons? In China maken de mensen een kleine buiging als ze elkaar tegenkomen. Bij de Eskimo’s groeten ze door elkaar een neusje te geven, in Amerika steken ze een hand in de lucht en roepen ze “hatsjikideeeee”, in Polen maken ze een ronddraaidansje.”
Onze gids der begroetingen is een pop die eigenlijk overal is geweest. Natuurlijk heeft hij ook een heleboel sterke verhalen en klopt niet alles wat hij zegt. Dat geeft ook niets. Samen met de pop worden er een heleboel nieuwe manieren van begroeten bedacht en uitgeprobeerd, misschien kunnen we zo tot een groet die goed bij ons past.
Beestachtig
Plaats: speelzaal
Gorilla
“Gisteren was ik in de dierentuin en toen ik naar de dieren aan het kijken was vroeg ik me af hoe het zou zijn om een leeuw te zijn, of een giraffe, aap, tijger, olifant, gorilla of slang. Toen ik thuis was en buiten in de tuin speelde hoorde ik de hond en de kippen van de buurman en kwam de poes even langs om te kijken wat ik aan het doen was. Ik bleef maar denken hoe het was om een dier een te zijn.
Laten we het eens gaan uitproberen. Ga maar eens allemaal lopen als een leeuw. Hoe beweegt hij? Hoe eet hij? Hoe speelt hij en welk geluid maakt een leeuw? Laat het maar horen……
Nu noem ik een ander beest en ga jij weer uitproberen hoe hij loopt, rent, eet, speelt en zich laat horen.”
Je kunt hierbij allerlei verschillende soorten dieren noemen, laat kinderen ook eens uitproberen hoe bijvoorbeeld een olifant iets oppakt met zijn slurf, of hoe een giraffe water drinkt, hoe een poes kopjes geeft en een slang beweegt.
Comments are closed.