Moet je kijken, ik heb weer van die dobbelstenen, ja, van die dobbelstenen waarmee je vertellen kan. Die had ik al, weet je nog. Ja, dit zijn er minder dan de andere maar deze zijn wel groter en da’s fijn voor als ik er mee op het gras wil spelen, zoals nu.

Ik laat je even zien hoe ik er dan mee speel. Ik begin altijd makkelijk, ja, met twee:

Kijk, ik heb nu met twee dobbelstenen gegooid en op de ene zie ik een brief en op de andere een gebouw en dat gebouw is een school. Ik moet nou een zin gaan maken met de woordjes brief en school dus. En ik heb bedacht:

  • ik heb op school een brief gemaakt

Dat kan hè, dat je op school een brief maakt? Dat je moet oefenen met brieven schrijven en daar ook een envelop bij maken moet enzo, dat hebben wij wel eens gedaan op school. Da’s best een goeie zin dan toch?

Maar ik kan ook nog andere zinnen bedenken:

  • Ik doe de brief in de brievenbus die bij school staat
  • Als ik uit school kom dan loop ik langs de brievenbus
  • Ik vond een brief op het schoolplein

Daar zit ook allemaal brief en school in hè? Weet jij er nog één?

Nou maak ik het ietsje moeilijker voor mezelf, nou heb ik drie dobbelstenen:

Eentje met een vlieg, eentje met lachen (denk ik, ’t kan natuurlijk ook een bal met gezicht zijn, als die beter uitkomt gebruik ik die gewoon) en eentje met een auto. Even denken, wat kan ik daar van maken?

  • Ik moest lachen om de vlieg in de auto
  • Ik moest zo lachen om de vlieg op jouw neus dat ik de auto niet zag
  • De vlieg had op de auto gepoept en ook op de bal met het gezichtje (zie je wel, hier is ie beter dan lachen toch?)

Weet jij er nog één?

Oké nou een moeilijke, nou eentje met vijf dobbelstenen:

Ik heb een mevrouw, kermis, een schatkaart, een poes en een ouwe telefoon (ik wist niet wat dat was maar Helen zei dat dat een telefoon is, ja zo eentje van vroeger). Even denken…. wat kan ik daar bij verzinnen?

  • Onze buurvrouw (da’s de mevrouw) wou met haar kat naar de kermis en daar zag ze een ouwe telefoon en een schatkaart

Dat kan wel toch? Of misschien moet het meer een verhaal worden, ja, meer zinnen, even kijken….

  • Bij ons op zolder staat een telefoon, zo’n ouwe maar die doet het nog en die ging ineens bellen. Een stem zei tegen mij dat er een schatkaart verstopt was op de kermis. (en nou weet ik het niet meer dus ik doe even een andere…..)
  • Ik was bij de buurvrouw, de heb een kat en ook een hele ouwe telefoon. De buurvrouw had een schatkaart gevonden en vroeg of ik mee ging zoeken naar de schat. Dat wou ik wel natuurlijk, en weet je wat de schat was? Dat was de kermis, ja, bij het kruisje op de kaart stond de kermis

Met zoveel dobbelstenen vind ik best moeilijk eigenlijk. Ik wil weer even makkelijker, weet je wat ik doe? Ik laat de dobbelstenen zien en dan verzin jij daar iets bij, goed? Oké, eerst deze:

Je moet dus een zin of een verhaaltje maken met pipo en raket en schatkaart.

Wat heb je bedacht?

Dit is een moeilijke hè?

Oké deze dan:

Eentje met school (mag ook wel ander gebouw hoor) en opa en oma en kadootje

Heb je iets bedacht?

Ik had deze:

  • ik heb op school een kadootje voor opa en oma gemaakt

En jij?

Oké we doen er nog eentje:

Deze is met hond en telefoon en huilen

Ik zeg niks nog, heb je iets bedacht?

Laat maar horen, dan zeg ik wat ik heb bedacht…

(deze dobbelstenen heten ‘gespreksdobbelstenen’ en zijn een geweldig leuk hulpmiddel om spelenderwijze zinnen te gaan maken en verhaaltjes te gaan vertellen. Ze zijn verkrijgbaar bij Educatheek. red. Helen)

 

 

Author

I'm JaNee and I'm Helen's puppet. I assist her, give examples and am the embodiment of her vision of working with a hand puppet as a tool. I'm curious, stubborn, fond of books, full of plans and regularly I make a mistake of judgement of my ability. But yeah, pretty human right?

Comments are closed.