Tips van handpopexpert Helen Meurs

Een pop is maar een pop. Hoe mooi hij ook is, hij wordt pas een pedagogisch hulpmiddel als jij hem gebruikt in de klas. Wil je daar meer over leren? Volg dan een training via handpopcoach.nl of lees de achtergrondinformatie op de site.
          • Laat de pop aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. In groep 1 is hij dus geïnteresseerd in de poppenhoek, bouwhoek en het buitenspelen. In groep 3 is de pop bezig met leren lezen en zijn eerste sommen. In groep 6 gaat het over aardrijkskunde en de wereld om hem heen.
          • Laat de pop praten vanuit de ik-vorm.
          • Start met de pop door hem alleen rond te laten kijken in de klas. Hij komt als nieuweling binnen. In zo’n geval kijk je zelf toch ook eerst de kat uit de boom? Laat de kinderen maar aan hem vertellen hoe het hier gaat.
          • Wees je bewust dat het gedrag van een pop invloed heeft op hoe de kinderen zich gedragen. Als je een pop neerzet als drukke pipo, worden de kinderen ook druk. Kijk uit met uitspraken als ‘De pop is er vandaag niet, want hij had geen zin in school’
          • Een pop die alles weet en alles kan, is stomvervelend. Maak er geen flat character van, maar een realistisch vriendje. De pop heeft een assertief karakter. Hij durft het toe te geven als iets niet lukt of misgaat. En dan kan hij best balen, maar hij zit er niet van in zak en as.
          • Laat de pop eerst met eenvoudige gesprekjes een relatie opbouwen met de kinderen. Snijd niet meteen moeilijke onderwerpen aan. Dat doe je in het dagelijks leven toch ook niet?
          • De pop draait om interactie. Laat hem vooral veel vragen stellen en een beetje zelf vertellen.
          • Laat kinderen zelf met ideeën komen. In de kleutergroepen mag hij mee met een buitenactiviteit. In de bovenbouw maken de kinderen een fotoreportage met de pop over hun schoolkamp
          • Zie het karakter van de pop los van jezelf. De pop heeft geen oordeel!

        Voor de onderbouw:

        • Kijk goed hoe de kinderen reageren op de pop. In de onderbouw zijn kinderen soms bang. Ze vinden de poppenogen eng. In dat geval maak je met de pop geen oogcontact en laat je hem geen vragen stellen aan het kind. Leg uit: dit is niet echt, het is maar een pop. Ga er maar vanuit dat die kinderen vanzelf wel komen als ze over hun angst heen zijn.
        • Voor de middenbouw:

        • Gebruik de pop eens bij of na de instructie. Je kent het vast: je vraagt of iedereen de stof begrepen heeft en alle kinderen knikken, hoewel een paar het echt niet snappen. Pak dan de pop erbij, en laat hem zeggen ‘Ik snap er niets van… wie nog meer niet?’ Dan komt boven water voor wie eigenlijk een ‘nee’ gold. Ook tijdens het werken kan de pop even langs gaan om te kijken hoe het gaat. Sommige kinderen durven geen hulp te vragen aan de leerkracht. Zij praten vaak makkelijker tegen de pop. Een beetje zoals vriendjes in de klas elkaar helpen.
        • Voor de bovenbouw:

        • Een handpop in de bovenbouw is een avontuur. Je moet enthousiast zijn en het aandurven, anders kun je het beter laten. Houd er rekening mee dat kinderen gaan gniffelen en het eerst stom zullen vinden. Ga niet in de aanval, laat het gewoon zijn. Als ze zeggen: ‘Ja maar jeetje juf, dat is een pop!’, reageer je alleen met ‘Ja en?’. Laat de pop eerst alleen in de klas zitten zonder veel te doen. Dat verwachten kinderen niet en zo worden ze nieuwsgierig. Aan het einde van de dag, komt hij nog een keertje terug. ‘Mag ik wat vragen: hebben jullie ook Facebook? Kunnen we vrienden worden?’ Ook dat verwachten kinderen niet, want dat past niet bij hun verwachting van kinderachtig. (Dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je een Facebookpagina voor de pop hebt aangemaakt.) De eerste periode geef je elke keer een prikkel. ‘Heb je dat gezien op het journaal?’ De pop heeft een mening en wil die uitwisselen. Hij wil dingen leren. ‘Is er iemand die goed kan dammen?’ Zo passen kinderen langzaam hun beeld van poppen aan. Je begint met koetjes en kalfjes en uiteindelijk kun je richting zwaardere onderwerpen gaan, zoals puberteit en groepsvorming.
        Geschreven door: Lenny Tamerus voor Juf Magazine

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Abonneer je dan op mijn mailinglijst en je ontvangt ze automatisch.

[activecampaign form=3]

Comments are closed.